Wstęp do modułu M1

Współcześnie większość organizacji wdraża mentoring w sposób systemowy, wpisując go w zarządzanie i kulturę organizacji. Systemowość oznacza standaryzację procesu mentoringowego poprzez:

  • wprowadzanie jasnych zasad, kryteriów, które musi spełnić pracownik, aby dostać wsparcie w postaci mentoringu;
  • opracowanie strategii informacji i komunikacji;
  • pozyskanie puli mentorów, czyli profesjonalistów, którzy spełniają zdefiniowane przez organizację kryteria (np. ukończyli szkolenie mentorskie i mają określone doświadczenie zawodowe);
  • określenie przebiegu procesu – doprecyzowanie, jakie są zasady doboru mentora, wyznaczanie i zatwierdzenie celów mentoringu, liczba i czas trwania sesji;
  • ustalenie sposobu monitorowania procesu – znalezienie odpowiedzi na pytania: czy mentor raportuje przebieg procesu? Jeśli tak, to jak często, w jakim zakresie i w jaki sposób? Jak to się ma do zasad poufności?
  • określenie sposobu weryfikacji efektywności realizowanego procesu – ustalenie kto i według jakich kryteriów ocenia skuteczność pracy mentora z mentee?

Wszystkie te elementu wymagają zaplanowania jeszcze przed rozpoczęciem procesu mentoringowego.

Moduł 1 pozwoli uczącemu zapoznać się z podstawowymi zagadnieniami związanymi z uczeniem się osób dorosłych oraz planowaniem i projektowaniem procesu mentoringu w miejscu pracy. Moduł 1 zbudowany jest z jednostek modułowych:

  • M1_01 – Stosowanie zasad uczenia się osób dorosłych i mentoringu w procesie uczenia się w miejscu pracy
  • M1_02 – Projektowanie i planowanie procesu mentoringu

Celem modułu 1 jest wskazanie jak zaplanować uczenie się pracowników (ludzi dorosłych) jakie elementy związane z mentoringiem należy przeanalizować przed przystąpieniem do wdrażania procesu mentoringowego.


Jednostka modułowa M1_01 – Stosowanie zasad uczenia się osób dorosłych i mentoringu w procesie uczenia się w miejscu pracy.
Przygotowana jednostka modułowa pozwala uczącym się osiągnąć następujące efekty/rezultaty:

  • zrozumienie zasad uczenia się przez całe życie, w tym w ramach mentoringu (uczenie się mentorowanych ale i mentorów)
  • umiejętność wyznaczenia roli dla mentora w swojej organizacji, w tym rozumienie jego zadań
  • umiejętność dopasowania stylów uczenia się osób dorosłych do ich dotychczasowych doświadczeń edukacyjnych, ale także charakteru, sposobów przyswajania nowych informacji
  • umiejętność wpisania mentoringu w zasady organizacji uczącej się.

Rezultaty uczenia się w ramach jednostki modułowej M1_01

Wiedza Umiejętności Kompetencje
  • Rozumienie roli mentora w procesie uczenia się
  • Rozumienie zasad uczenia się osób dorosłych oraz kształcenia i szkolenia zawodowego (VET)
  • Umiejętność identyfikacji, które rodzaje uczenia się byłyby najskuteczniejsze dla osoby uczącej się
  • Umiejętność uzgadniania zasad i granic relacji mentoringu
  • Działanie w sposób świadczący o chęci pomocy osobie uczącej się
  • Branie odpowiedzialności za swoje podejście do pracy i rolę
  • Identyfikacja możliwości mentoringu

Jednostka modułowa M1_02 – Projektowanie i planowanie procesu mentoringu
Przygotowana jednostka modułowa pozwala uczącym się osiągnąć następujące efekty/rezultaty:

  • zdobyć umiejętność diagnozowania (w tym autodiagnozowania) potrzeb rozwojowych, w tym powiązanie ich z miejscem pracy,
  • rozpoznać kluczowe uwarunkowania dla wdrażania mentoringu w swojej organizacji,
  • zaproponować najbardziej adekwatną (do uwarunkowań organizacji) formę mentoringu
  • zdobyć umiejętność planowania (w tym etapowania) procesu mentoringowego

Rezultaty uczenia się w ramach jednostki modułowej M1_02

Wiedza Umiejętności Kompetencje
  • Rozumienie metod identyfikacji potrzeb, celów i zamierzeń edukacyjnych osoby uczącej się
  • Rozumienie metod stosowanych w celu opracowania i uzgodnienia planów osoby uczącej się oraz wdrożenia indywidualnych programów uczenia się
  • Rozumienie sposobów przygotowania i uzgadniania ustaleń umownych z osobą uczącą się zgodnie z zasadami i procedurami organizacyjnymi
  • Umiejętność przygotowania się do procesu mentoringu w kategoriach czasu i zasobów
  • Umiejętność identyfikacji i dostosowania celów i potrzeb osoby uczącej się
  • Umiejętność planowania procesu mentoringu w miejscu pracy
  • Słuchanie i skuteczne reagowanie oraz sprawdzanie zrozumienia
  • Uwzględnianie zapotrzebowania klienta na informacje, zaangażowanie i poufność w ramach wymogów prawnych i organizacyjnych
  • Zachęcanie osoby uczącej się do dwustronnej wymiany informacji i informacji zwrotnych
  • Umożliwienie osobie uczącej się wzięcia odpowiedzialności za swoje cele i zamierzenia
Ostatnia modyfikacja: środa, 29 sierpnia 2018, 10:03