Wstęp do modułu M1
Współcześnie większość organizacji wdraża mentoring w sposób systemowy, wpisując go w zarządzanie i kulturę organizacji. Systemowość oznacza standaryzację procesu mentoringowego poprzez:
- wprowadzanie jasnych zasad, kryteriów, które musi spełnić pracownik, aby dostać wsparcie w postaci mentoringu;
- opracowanie strategii informacji i komunikacji;
- pozyskanie puli mentorów, czyli profesjonalistów, którzy spełniają zdefiniowane przez organizację kryteria (np. ukończyli szkolenie mentorskie i mają określone doświadczenie zawodowe);
- określenie przebiegu procesu – doprecyzowanie, jakie są zasady doboru mentora, wyznaczanie i zatwierdzenie celów mentoringu, liczba i czas trwania sesji;
- ustalenie sposobu monitorowania procesu – znalezienie odpowiedzi na pytania: czy mentor raportuje przebieg procesu? Jeśli tak, to jak często, w jakim zakresie i w jaki sposób? Jak to się ma do zasad poufności?
- określenie sposobu weryfikacji efektywności realizowanego procesu – ustalenie kto i według jakich kryteriów ocenia skuteczność pracy mentora z mentee?
Wszystkie te elementu wymagają zaplanowania jeszcze przed rozpoczęciem procesu mentoringowego.
Moduł 1 pozwoli uczącemu zapoznać się z podstawowymi zagadnieniami związanymi z uczeniem się osób dorosłych oraz planowaniem i projektowaniem procesu mentoringu w miejscu pracy. Moduł 1 zbudowany jest z jednostek modułowych:
- M1_01 – Stosowanie zasad uczenia się osób dorosłych i mentoringu w procesie uczenia się w miejscu pracy
- M1_02 – Projektowanie i planowanie procesu mentoringu
Celem modułu 1 jest wskazanie jak zaplanować uczenie się pracowników (ludzi dorosłych) jakie elementy związane z mentoringiem należy przeanalizować przed przystąpieniem do wdrażania procesu mentoringowego.
Jednostka modułowa M1_01 – Stosowanie zasad uczenia się osób dorosłych i mentoringu w procesie uczenia się w miejscu pracy.
Przygotowana jednostka modułowa pozwala uczącym się osiągnąć następujące efekty/rezultaty:
- zrozumienie zasad uczenia się przez całe życie, w tym w ramach mentoringu (uczenie się mentorowanych ale i mentorów)
- umiejętność wyznaczenia roli dla mentora w swojej organizacji, w tym rozumienie jego zadań
- umiejętność dopasowania stylów uczenia się osób dorosłych do ich dotychczasowych doświadczeń edukacyjnych, ale także charakteru, sposobów przyswajania nowych informacji
- umiejętność wpisania mentoringu w zasady organizacji uczącej się.
Rezultaty uczenia się w ramach jednostki modułowej M1_01
Wiedza | Umiejętności | Kompetencje |
|
|
|
Jednostka modułowa M1_02 – Projektowanie i planowanie procesu mentoringu
Przygotowana jednostka modułowa pozwala uczącym się osiągnąć następujące efekty/rezultaty:
- zdobyć umiejętność diagnozowania (w tym autodiagnozowania) potrzeb rozwojowych, w tym powiązanie ich z miejscem pracy,
- rozpoznać kluczowe uwarunkowania dla wdrażania mentoringu w swojej organizacji,
- zaproponować najbardziej adekwatną (do uwarunkowań organizacji) formę mentoringu
- zdobyć umiejętność planowania (w tym etapowania) procesu mentoringowego
Rezultaty uczenia się w ramach jednostki modułowej M1_02
Wiedza | Umiejętności | Kompetencje |
|
|
|